پیش از این در مقاله بررسی انواع چیلر تراکمی و بررسی اجزای آن در مجله ایران فریون، به معرفی مختصر اجزای چیلر تراکمی پرداخته ایم. در این مطلب از مجله ایران فریون قصد داریم به معرفی اویل سپراتور یا جدا کننده روغن، نحوه انتخاب اویل سپراتور، اویل سپراتور سردخانه، وظیفه اویل سپراتور و خرابی اویل سپراتور بپردازیم.
پیشنهاد میشود قبل از مطالعه این مطلب، مطالب نحوه کار چیلر تراکمی، انواع چیلر تراکمی و بررسی اجزای آن را مطالعه کنید.
در هر سیستم تبرید تراکمی، روغن و مبرد وجود دارند. روغن برودتی برای روانکاری و مبرد برای سرمایش مورد نیاز است. روغن و مبرد در سیکل تبرید همیشه با درصد های مختلف مخلوط میشوند. درصد اختلاط روغن و مبرد بسته به نوع روغن برودتی و مبرد، فشار و دمای کاری سیکل متفاوت است. با کارکرد کمپرسور سیستم های برودتی تراکمی، همیش مقداری روغن به همراه بخار مبرد از کمپرسور خارج میشود. برای جلوگیری از حرکت روغن برودتی در مدار سیستم و به ویژه نقاط دما پایین در خروجی کمپرسور، از اویل سپراتور یا جدا کننده روغن استفاده میشود.
همانطور که گفته شد در یک سیکل تبرید تراکمی عادی، روغن برودتی و مبرد همیشه در سیکل در گردش هستند. گردش روغن در سیکل موجب گرم شدن روغن در خط رانش و سرد شدن آن در خط مکش و اواپراتور میشود. تداوم این گردش، موجب بر جای گذاشتن لایه ای کربن در اجزای سیکل میشود. این آثار برای تمام اجزای سیکل مضر بوده و راندمان کلی سیکل را کاهش میدهد. به دلیل افت راندمان سیکل تبرید در اثر گردش مداوم روغن در سیکل، اجزای سیکل تبرید باید زمان بیشتری را در ازای یک کار مشخص صرف کنند. این امر موجب افزایش مصرف انرژی و استهلاک سیستم میگردد.
اثر عبور روغن از کندانسور
وقتی که روغن برودتی از کمپرسور خارج شده و از طریق کندانسور عبور میکند، یک لایه نازک از روغن برودتی روی لوله های کندانسور را میپوشاند. این فیلم نازک روغن موجب کاهش راندمان حرارتی کندانسور و در نتیجه کاهش ظرفیت کندانسور میشود. روغن در کندانسور همچنین ظرفیت حجمی کندانسور را کاهش میدهد. به طور مثال اگر ده درصد میزان جریان عبوری از کندانسور روغن باشد، تنها 90 درصد مبرد از کندانسور عبور خواهد کرد. متناسب با همین میزان کاهش مبرد عبوری، سیستم باید انرژی بیشتری صرف کند.
اثر عبور روغن از اواپراتور
احتمالا بیشترین اثر عبور روغن در سیکل تبرید بر روی اواپراتور رخ میدهد. روغن سیکل تبرید در اواپراتور نیز مشابه کندانسور، اثر حجمی باعث کاهش راندمان میشود. اما این بدترین اثر روغن بر روی اواپراتور نیست. لایه نشانی سطح داخلی لوله های اواپراتور با حباب های روغن، نرخ انتقال حرارت اواپراتور را کاهش بسیار میدهد. مشابها، این امر نیز باعث افزایش زمان کارکرد سیستم شده و راندمان کلی سیکل را کاهش خواهد داد.
اویل سپراتور روغن را از بخار مبرد جدا کرده و به رسیور روغن یا کمپرسور باز میگرداند. بخشی از مزایای اویل سپراتور در سیکل تبرید در عنوان قبلی توضیح داده شد. علاوه بر این بازگشت روغن کافی به کمپرسور، راندمان روغن کاری را افزایش داده و از آسیب به کمپرسور جلوگیری میکند. افزون بر این اویل سپراتور از پالس های به وجود آمده به واسطه سوپاپ های کمپرسور نیز جلوگیری میکند. در نتیجه این کار نویز در سیستم های تبرید که از کمپرسور سمی هرمتیک و یا هرمتیک استفاده میکنند نیز کاهش مییابد.
در نهایت مزایای استفاده از اویل سپراتور را میتوان این طور برشمرد:
اویل سپراتور مارپیچ با به جریان انداختن گاز مبرد و روغن خروجی از کمپرسور از یک صفحه مارپیچ، تقریبا 99 درصد روغن را با یک افت فشار معقول پایین از مبرد جدا میکند. بررسی صورت گرفته در یک شرایط آزمایشگاهی نشان میدهد تنها 0.006 درصد روغن از تله روغن عبرو میکند.
اویل سپراتور در سیکل تبرید باید با توجه به پارامتر های مختلفی انتخاب شود. عمده این پارامتر ها به مشخصات کمپرسور سیکل تبرید مرتبط است.
این پارامتر ها نیاز هست تا دمای تراکم نهایی مشخص بشود، سرعت گاز در مقطع اویل سپراتور نیز بسیار مهم است. سرعت های بالای 0.4 متر بر ثانیه در این مقطع مشخص، موجب ایجاد توربولانس شدید یا جریان های مغشوش میشوند.
به طور عمومی یکی از پارامتر های مهم در سیکل تبرید تراکمی، بسته به نوع مبرد، نرخ دبی حجمی گاز متراکم شده است. این دبی حجمی با فرمول زیر به دست میآید. همچنین بررسی سرعت گاز در مقطع اویل سپراتور با فرمول شماره 2 به دست میآید.
اویل سپراتور باید در خط دیسشارژ یا دهش کمپرسور مابین کمپرسور و کندانسور به صورت عمودی نصب شده و تا حد ممکن به کمپرسور نزدیک باشد. برای جلوگیری از بازگشت مایع مبرد از کندانسور به سمت اویل سپراتور، نصب یک شیر یک طرفه بین کندانسور و اویل سپراتور لازم است.
اویل سپراتور بهترین عملکرد را در هنگامی که دمای آن با دمای دیسشارژ یکی است دارد. تا حد ممکن باید از نصب اویل سپراتور در مکانی که میتواند موجب خنک شدن بدنه اویل سپراتور شود، جلوگیری کرد. نصب اویل سپراتور در فضاهای خنک تر، موجب تقطیر مبرد میشود. اگر مجبور به نصب در فضاهایی با دمای پایین تر از دمای تقطیر مبرد باشیم، باید عایق کاری، هیتر کمربندی و دیگر تمهیدات اندیشیده شود. لازم به ذکر است هیتر کمربندی در این شرایط همیشه باید عمل کند.
قبل از نصب اویل سپراتور، باید مقداری روغن تبرید در آن شارژ شود. حجم روغن شارژ شده بسته به مدل و نوع اویل سپراتور متفاوت است. برای دستیابی به این حجم خاص، باید به کاتالوگ های سازنده مراجعه شود. در صورت شارژ نشدن روغن، فلوتر اویل سپراتور میتوان دچار آسیب شود. بدیهی است همیشه باید روغن شارژ شده در اویل سپراتور با روغن موجود در کمپرسور از یک نوع باشند.
بسته به نوع سیستم تبرید،
خط برگشت روغن باید به یکی از جاهای زیر متصل شود:
توصیه میشود یک سایت گلاس روغن درخط برگشت روغن نصب شود. توسط این سایت گلاس میتوان کارکرد صحیح اویل سپراتور را بررسی کرد. همچنین پیشنهاد میشود خط خروجی اویل سپراتور به سمت کندانسور، یک شیب ملایم به سمت کندانسور داشته باشد. در غیر این صورت، اگر تقطیر گاز مبرد در این خط اتفاق بیوفتد، مایع مبرد ممکن است به سمت اویل سپراتور باز گردد.
شیر دستی در مسیر روغن برگشتی به کمپرسور برای اطمینان بیشتر نباید نصب نشود. همچنین توصیه میشود در زمان سوختن کمپرسور، اویل سپراتور تعویض شود.
در بررسی خرابی اویل سپراتور علاوه بر بررسی سایت گلاس روغن، میتوان با اندازه گیری دمای لوله برگشت روغن متوجه خرابی شد. دمای لوله برگشت روغن باید متناوبا سرد و گرم شود. این اتفاق به دلیل باز و بسته شده مکانیزم شیر شناور درون اویل سپراتور است. اگر لوله برگشت روغن همیشه در دمای محیط باشد، مکانیزم شیر فلوتر ممکن است مسدود شده باشد. همچنین اگر دمای لوله برگشت روغن، همیشه گرم باشد، شیر فلوتر ممکن است نشتی پیدا کرده و یا ذرات مزاحم، از بسته شدن آن جلوگیری کنند.
اگر دمای لوله برگشت روغن همیشه سرد باشد، ممکن است تقطیر مایع مبرد در اویل سپراتور اتفاق افتاده باشد. اگر تقطیر اتفاق افتاده بود، راه حل ساده است. ابتدا باید زیر اویل سپراتور را حرارت داد تا تمام مایع محبوس شده در روغن بخار شود. سپس باید یک عایق با حداقل ضخامت دو اینچی دور اویل سپراتور پیچیده شده تا دمای اویل سپراتور را بالاتر از دمای تقطیر مبرد نگه دارد. اگر این ایراد بر طرف نشود، مایع مبرد به همراه روغن به کارتر کمپرسور برگشته و دمای روغن موجود در کارتر را کاهش میدهد. این کاهش دمای روغن برودتی باعث کاهش اثر روانکاری در کمپرسور خواهد شد.
بعد از انتخاباویل سپراتور مناسب سیکل از روی کاتالوگ سازنده های مختلف اویل سپراتور مانند اویل سپراتور o&f، اویل سپراتور کستل، اویل سپراتور دانفوس، اویل سپراتور امرسون و ... میتوان جهت استعلام قیمت و مشاوره به بخش فروش اویل سپراتور مراجعه کرد. جهت دریافت قیمت اویل سپراتور به روز با ما تماس بگیرید.
شرکت سلامت گستران نوآور کاسپین فعالیت خود را در سال 97 در راستای افزایش کیفیت مارکت محصولات برودتی آغاز نمود. اکنون فعالیت اصلی این مجموعه واردات و فروش کمپرسور های کوپلند تایلند، کمپرسور های سری منیروپ دانفوس، گاز های مبرد، و محصولات برودتی شرکت دانفوس است.