پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند | مشخصات، تشریح کامل پلاک

menuordersearch
iranfreon.ir
دسته بندي کالا ها
/uploadfile/file_portal/site_8980_web/shopping.jpg
سبد خريد شما خالي است !
تومان
سبد خريد
بلاگ
پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند | مشخصات، تشریح کامل پلاک
پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند | مشخصات، تشریح کامل پلاک
۱۴۰۲/۴/۱۵ پنج شنبه
(6)
(0)

پلاک کمپرسور کوپلند

        پلاک مشخصات بر روی بدنه کمپرسور نصب شده و مانند شناسنامه مشخصات کمپرسور است. در واقع، از روی پلاک کمپرسور می توانیم تک فاز است یا سه فازبودن کمپرسور، اینکه دارای چه قدرتی است، همچنین تعداد دور روتور، جریان و ولتاژ نامی، فرکانس، نوع و میزان روغن، نوع مبرد، حداکثر فشار تحملی، نوع حفاظت و سایر شرایط کار کمپرسور را تشخیص داد. تشخیص و خواندن صحیح مشخصات و پلاک کمپرسور از اصول پایه ای دانش هر تکنسین تبرید و سرویس کار است.

کمپرسور اسکرال کوپلند

  
کمپرسور اسکرال کوپلند یکی از انواع کمپرسور های تولیدی شرکت امرسون است. کمپرسور اسکرال کوپلند با میلیون ها نصب در دنیا، محبوب ترین و پر فروش ترین کمپرسور اسکرال در جهان است. راندمان بالا، صدای پایین، لرزش کم، دوام و استفاده از متریال با کیفیت، یاتاقان های مخصوص ضد سایش، پوسته سبک و مقاوم و محافظ مخصوص موتور، برخی از ویژگی ها و دلایل محبوبیت این کمپرسور در دنیاست. در ادامه این مطلب بلاگ ایران فریون به نحوه خواندن پلاک محبوب ترین کمپرسور اسکرال جهان خواهیم پرداخت. پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند

 

      پلاک خوانی کمپرسور کوپلند به طور صحیح، با توجه به حیاتی بودن کمپرسور در سیستم و ارزش مادی بالای این تجهیز، برای طراح سیستم های تبرید، تکنسین تبرید، سرویسکار و خریدار کمپرسور اهمیت دارد. در ادامه به معرفی پارامتر ها و مشخصات پلاک کمپرسور کوپلند و همچنین توضیح مختصری در مورد هر کدام می‌پردازیم. تصویر زیر یک پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند را نشان می‌دهد. این پلاک شامل اطلاعات و مشخصات زیادی بوده که مهمترین نکات آن را بررسی می‌کنیم.

پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند

 

در ادامه به تشریح هر سه بخش پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند خواهیم پرداخت:

 

پلاک خوانی کمپرسور اسکرال کوپلند

مشخصات روغن در پلاک کمپرسور کوپلند

        در این بخش ازپلاک کمپرسور مقدار روغن به کار رفته در سیکل بر حسب اونس و لیتر و بعد از آن در خط پایین نوع روغن به کار رفته در کمپرسور نوشته شده است.

ولتاژ برق مناسب

        این بخش از پلاک کمپرسور کوپلند شامل حداقل و حداکثر ولتاژ مجاز ورودی به کمپرسور است. همانطور که در تصویر پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند می‌بینید، این کمپرسور توان کار در ولتاژ 208 الی 230 را دارد.

تعداد فاز کمپرسور

        در این بخش از مشخصات پلاک کمپرسور، تعداد فاز کاری سیم پیچ کمپرسور بیان می‌شود. مطابق تصویر این کمپرسور با برق تک فاز کار می‌کند. همچنین در بخش بعدی فرکانس کاری کمپرسور نشان داده شده است. لازم به ذکر است در فرکانس های مختلف، کمپرسور شرایط کاری و ظرفیت های گوناگونی خواهد داشت. در پلاک برخی مدل ها مشخصات کمپرسور در فرکانس 50 هرتز و فرکانس 60 هرتز آمده است. در این موارد باید توجه داشت فرکانس برق در ایران 50 هرتز است.

جریان استارت در پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند

        این مشخصه با اختصار LRA که مخفف Locked Rotor Ampere است، بیان می‌شود. جریان موتور قفل یا LRA به امپراژی گفته می‌شود که موتور در شرایط سکون، برای راه اندازی در ولتاژ نرمال میکشد. این جریان تنها چند ثانیه طول کشیده و بعد از راه اندازی موتور جریانی حدود 5 تا 7 برابر کمتر از LRA را خواهد کشید.LRA را به دلیل نزدیک بودن این پارامتر با جریان استارت، می‌توان جریان استارت کمپرسور نامید. از این مشخصه جهت محاسبه افت ولتاژ لحظه استارت کمپرسور نیز استفاده می‌شود. اگر کمپرسور یا الکتروموتری این مشخصه را نداشته باشد میتوان در یک کمپرسور تک فاز، با فرمول زیر این جریان را به دست آورد:   1000* (kVA/HP)/Voltage

حداکثر جریان مصرفی کمپرسور

       همانطور که از عنوان پیداست، این مشخصه، حداکثر آمپر نامی موتور را در شرایط نرمال بیان می‌کند.

میزان دبی حجمی در کمپرسور

       در پلاک کمپرسور این مشخصه بیانگر حجم مبرد جابه جا شده در یک ساعت کار کمپرسور است.

تشریح دور موتور در پلاک کمپرسور

          در پلاک کمپرسور ها این مورد نشان دهنده ی دور روتور در شرایط نرمال کاری است. لازم به توجه است که دور روتور نیز با تغییر فرکانس تغییر می‌یابد.

درجه حفاظت در پلاک کمپرسور کوپلند

        به طور کلی این پارامتر به کلاس بندی حفاظت محفظه تجهیزات الکتیریکی گفته می‌شود. این درجه حفاظت با IP نشان داده شده و مطابق استاندارد  آی‌ئی‌سی ۶۰۵۲۹ تعریف می‌شود. بیان جزئیات این استاندارد از قالب این مطلب خارج است. به طور مثال در پلاک فوق آی پی 54 شامل دو عدد 5 و 4 است. عدد اول حفاظت در برابر جسم خارجی را بیان می‌کند. در این کمپرسور عدد 5 نشانگر این است که از ورود گرد و غبار به‌طور کامل جلوگیری نمی‌شود، اما نباید به مقدار کافی وارد شود تا در عملکرد ایمن تجهیزات اختلال ایجاد کند. همچنین عدد دوم مقاومت در برابر نفود مایعات را بیان می‌کند. در این پلاک کمپرسور عدد دوم 4 بوده که بیان می‌دارد  پاشش آب روی محفظه از هر جهتی روی آن اثر زیان‌بار نمی‌گذارد. (شرایط آزمایش: مدت‌زمان: ۵ دقیقه/دبی آب: ۱۰ لیتر بر دقیقه/فشار: ۸۰–۱۰۰ کیلوپاسکال) در کل هر چه عدد IP بالاتر باشد، بخش الکتریکی کمپرسور محافظت بیشتری را خواهد داشت.

حداکثر فشار کاری در پلاک کمپسور اسکرال کوپلند

        مطابق پلاک کمپرسور در این کمپرسور حداکثر فشار کاری در بخش دیسشارژ، 43 بار و در بخش ساکشن 28 بار است. این بخش در تست های فشار مثبت سیکل اهمیت پیدا میکند.

THERMALLY PROTECTED در پلاک کمپرسور نشان دهنده ی محافظت کمپرسور توسط یک ترمیستور داخلی است. این ترمیستور در دمای بالا ( معمولا 140 درجه سلسیوس) عمل کرده و عملکرد کمپرسور را متوقف می‌کند. معمولا زمان زیادی برای خنک شدن ترمیستور (حدود یک ساعت) نیاز است. جهت اطلاعات بیشتر به مطلب کمپرسور اسکرال کوپلند در بلاگ ایران فریون مراجعه کنید.

        بخش بعدی آنالیز پلاک کمپسور شامل شناخت مدل دستگاه و دریافت اطلاعات بیشتر از کدبندی مدل کمپرسور های اسکرال کوپلند است. مدل نامبر در کمپرسور های اسکرال کوپلند دارای اطلاعات فراوانی از جمله سری و نوع کمپرسور، رنج کاربرد کمپرسور، ظرفیت نامی کمپرسور، تعداد مدل های ساخته شده در این ظرفیت، نوع روغن کمپرسور، نوع موتور از نظر تعداد فاز کاری، رنج ولتاژ و جزئیات دیگر مانند داشتن سایت گلاس نحوه اتصال و جزئیات فیزکی دیگر است. جزئیات این اطلاعات در تصاویر زیر آمده است:

پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند، پلاک خوانی کمپرسور اسکرال کوپلند

 

تشریح مدل در پلاک کمپرسور کوپلند

        این تصاویر نیاز به توضیحات اضافه ی خاصی ندارند فقط در تصویر بالا و در مدل کمپرسور اسکرال کوپلند اعدادی که با عنوان ظرفیت نامی مشخص شده اند, که در تصویر در جیگاه سوم قرار داشته و با رنگ سبز روشن مشخص شده اند ظرفیت نامی کمپرسور بر حسب btu/hr را بیان می‌کنند. این اعداد در فرکانس ۶۰ هرتز و شرایط ARI بیان شده اند. در زیر به صورت مختصر شرایط ARI را معرفی میکنیم:

شرایط ARI:

  1. دمای تبخیر : ۷.۲ درجه سلسیوس
  2. دمای کندانس: ۵۴.۴ درجه سلسیوس
  3. سوپرهیت : ۱۱ کلوین
  4. سابکول: ۸.۳ کلوین
  5. دمای محیط: ۳۵ درجه سلسیوس

همچنین در چند بخش بعد که با رنگ سبز روشن و حرف M و عنوان افزاینده ظرفیت مشخص شده است, با توجه به حرف این بخش اگر:

  • در صورتی که حرف K استفاده شده بود برای به دست اوردن ظرفیت اعداد قبل از این بخش باید ضرب در ۱۰۰۰ شوند.
  • اگر M استفاده شده بود نیز‌برای به دستآوردن ظرفیت کمپرسور٫ اعداد این بخش باید در ۱۰۰۰۰ ضرب شوند.

ادامه ی تصویر بالا و تشریح مدل کمپرسور اسکرال کوپلند را در تصویر زیر دنبال می‌کنیم:

پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند، پلاک خوانی کمپرسور اسکرال کوپلند

تشریح کد BOM در پلاک کمپرسور کوپلند

        در تصویر بالا و در مدل کمپرسورهای اسکرال کوپلند سه عدد آخر نشان دهنده ی لیست مواد و یا به اختصار شماره ی BOM است. این سه عدد نمایانگر جزئیات مشخصات کمپرسور هستند. این اعداد اطلاعات زیادی مانند عدد آی پی کمپرسور، نوع هوزینگ کمپرسور، آپشن ها و ویژگی های اضافی، نوع حفاظت موتور، داشتن یا نداشتن سایت گلس و شیر سرویس روغن و همچنین نوع اتصال لوله به کمپرسور است. با کلیک بر روی تصویر زیر، جداول کامل شرح کد های BOM در مدل کمپرسور های کوپلند را مشاهده خواهید کرد.

 

پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند

مثال تشریح BOM :

ZR 144 KCE TFD 455

           BOM455:

  • نوع اتصال جوشی
  • دارای سایت گلس روغن
  • دارای شیر سرویس روغن
  • آی پی ۲۱ تجهیزات الکتریکی
  • حفاظت داخلی موتور
  • بدون قطعات نصب

جمع بندی

        این مطلب توضیح و تشریح مختصر پلاک کمپرسور اسکرال کوپلند و نحوه پلاک خوانی کمپرسور اسکرال کوپلند بود. در صورت ابهام و یا نیاز به مشاوره تخصصی و اطلاعات بیشتر در زیر این پست پیام گذاشته و یا با کارشناسان ایران فریون در ارتباط باشید. همچنین جهت خرید کمپرسور اسکرال کوپلند، سری ZR و ZP به فروشگاه ایران فریون مراجعه نمایید. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مجله ایران فریون

نظرات کاربران
*به اين مطلب امتياز دهيد
*نام و نام خانوادگي
* پست الکترونيک
* متن پيام

بستن
*به اين نظر امتياز دهيد
*نام و نام خانوادگي
* پست الکترونيک
* متن پيام

0 نظر
خانهورود به حساب کاربريسبد خريد
بازگشت به بالا
تلفن پشتيباني09351741916

Iranfreon@gmail.com
ساعت فعالیت 9 صبح الی 7 بعد از ظهر

همراه ما باشيد!maillinkedin

شرکت سلامت گستران نوآور کاسپین فعالیت خود را در سال 97 در راستای افزایش کیفیت مارکت محصولات برودتی آغاز نمود. اکنون فعالیت اصلی این مجموعه واردات و فروش کمپرسور های کوپلند تایلند، کمپرسور های سری منیروپ دانفوس، گاز های مبرد، و محصولات برودتی شرکت دانفوس است.

مشاهده بيشتر
جستجو
نماد اعتماد الکترونیکی