عیب یابی شیر انبساط | شناخت عیوب رایج و نحوه رفع‌ آنها

menuordersearch
iranfreon.ir
دسته بندي کالا ها
/uploadfile/file_portal/site_8980_web/shopping.jpg
سبد خريد شما خالي است !
تومان
سبد خريد
بلاگ
عیب یابی شیر انبساط | شناخت عیوب رایج و نحوه رفع‌ آنها
عیب یابی شیر انبساط | شناخت عیوب رایج و نحوه رفع‌ آنها
۱۴۰۲/۶/۱۸ شنبه
(2)
(0)

شیر های انبساط ترموستاتیک عامل خیلی از مشکلات سیستم اند. در یک سیستم تبرید مشکلات زیادی وجود دارد که به واسطه شیر های انبساط ترموستاتیک ایجاد می‌شود. شرکت دانفوس گزارش می‌کند که دو سوم شیر های انبساط برگشتی به شرکت در تعمیرات، که از طرف تکنسین تبرید معیوب شناخته شده اند، مشکلی ندارند. بنابراین در عیب یابی شیر انبساط و سیستم تبرید باید یک رویکرد تحلیلی و کلی به تمام سیستم داشته باشیم. این مقاله ترجمه ای اقتباسی از مقاله ای با همین نام از شرکت دانفوس است.

 

عیب یابی شیر انبساط ترموستاتیک

قبل از مطالعه این مقاله، تصور می‌شود خواننده مقاله با مفاهیم اولیه سیستم تبرید، نحوه کار چیلر تراکمی، اجزای چیلر تراکمی و شیر انبساط ترموستاتیک آشنایی دارد. در صورت نیاز به آشنایی بیشتر با هر یک از این موضوعات بر روی هر عنوان کلیک کنید.

        در تعمیرات سیستم با سیستم هایی مواجه می‌شویم که به درستی و در تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. در خیلی از موارد انگشت اتهام به سمت شیر انبساط ترموستاتیک است. قبل از هر گونه تنظیم و عیب یابی شیر انبساط باید موراد زیر را بررسی کرد.

 

جریان هوا یا آب کم اواپراتور

        دبی هوا یا آب کم در اواپراتور یکی از خرابی هایی است که هیچ ربطی به شیر انبساط ندارد. جریان سیال کم در اواپراتور، می‌تواند باعث افزایش سوپرهیت، یخ زدن مسیر ساکشن و برفک زدن کویل اواپراتور شود. این اتفاق می‌تواند منجر به بازگشت مایع و  آسیب به کمپرسور شده و کارایی سیستم را کاهش می‌دهد. جریان هوای کم، به دلیل گرفتگی هوای ورودی (در مدل های DX)، کثیف شدن اواپراتور و معیوب شدن فن اواپراتور در مدل های هوایی به وجود آید. در اواپراتور های آبی نیز، گرفتگی و رسوب، معیوب شدن پمپ، گرفتگی فیلتر های آب چیلد می‌توانند موجب کاهش دبی آب اواپراتور شوند.

گرفتگی اواپراتور و یخ زدن اواپراتور

شارژ کم مبرد

        شارژ پایین مبرد می‌تواند منجر به دمای سوپرهیت بالا و نتیجتا خنک کنندگی کمتر در اواپراتور شود. در این مورد فشار اواپراتور از حد استاندراد و مشخص شده توسط سازنده کمتر می‌شود. بزرگ ترین تفاوت بین جریان هوای کم و شارژ کم دمای سوپرهیت و سابکول است.

 

گرفتگی فیلتر درایر

انسداد در خط مایع

        انسداد در خط مایع و یا یک کاهش فشار زیاد قبل از شیر انبساط، می‌تواند منجر به تبخیر شدن گاز قبل از اکسپنشن ولو شود. انسداد و دو پهن شدن لوله خط مایع و گرفتگی درایر معمولا از شایع ترین دلایل این امر می‌باشند. بنابراین شناخت این ایرادات، می‌تواند از صرف زمان بر روی اکسپنشن ولو جلوگیری کند. بررسی و شناخت انسداد در فیلتر درایر، در اینفوگرافیک چکاپ فیلتر درایر قرار گرفته است.

 

اینفگرافیک فیلتر درایر

نصب غلط شیر انبساط ترموستاتیک

        شیر انبساط ترموستاتیک روی نصب بسیار حساس است. با مطالعه و افزایش دانش خود، روش های نصب صحیح و اصولی شیر انبساط را بشناسید. بدین منظور می‌توانید به مقاله شیر انبساط ترموستاتیک مراجعه کنید. همچنین از کاتالوگ های سازندگان غافل نباشید. به دنبال نشانه های آسیب فیزیکی، پیچ خوردگی در لوله، فرو رفتگی پاور اکسپنشن و یا نشانه های داغ شدن بیش از حد مانند تغییر رنگ در آن باشید.

 

نصب بالب شیر انبساط

        در عیب یابی های منتهی به شیر انبساط حتما به طریقه نصب بالب حرارتی شیر انبساط دقت کنید. اگر محل نصب بالب شل باشد، باعث تغذیه شدن بیش از حد اواپراتور می‌گردد. این امر ممکن است به کمپرسور آسیب برساند.

        حدود 50 درصد گرمای جذب شده توسط بالب به واسطه بست مسی یا فلزی به آن منتقل می‌شود. از این رو استفاده از بست استاندارد بالب، و سفت بستن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اکنون می‌توانید تصور کنید که وقتی بالب با سیم مفتول یا بست زیپی می‌بندید، چه تغییراتی در کارکرد شیر انبساط رخ می‌دهد.

        محل نصب بالب شیر انبساط معمولا در کاتالوگ شیر انبساط درج شده و بنا به قطر لوله متفاوت است. در صورتی که بالب حرارتی به طور مناسبی عایق نشده باشد، تغذیه زیاد و یا کمتر از حد استاندارد اواپراتور ممکن است رخ دهد. بالب حرارتی قطعا فقط برای حس کردن دمای لوله ساکشن طراحی شده است و تاثیر دمای محیط می‌تواند عملکرد صحیح شیر انبساط را مختل کند.

 

 

عیب یابی شیر انبساط
 نصب شیر انبساط
   

تنظیم سوپرهیت شیر انبساط

        در صورتی که تمام موارد را بررسی کردید و تشخیص دادید که باید سوپرهیت شیر انبساط تنظیم شود، باید به موارد مهمی دقت کنید. ابتدا تجهیز را بشناسید و میزان تغییر دمای سوپرهیت بنا به هر دور چرخش پیچ تنظیم را پیدا کنید. مثلا در شیر انبساط TR6 دانفوس هر دور در جهت عقربه ساعت برابر با افزایش سوپرهیت به میران یک درجه فارنهایت است.

        قبل از تنظیم شیر انبساط، حتما تنظیم اولیه را علامت گزاری کرده و تعداد دوری که پیچ تنظیم را می‌چرخانید به یاد داشته باشید. همیشه فرض کنید که ممکن است تجهیز را به حالت اولیه بازگردانید. در تنظیم سوپرهیت شیر انبساط به هیچ وجه عجله نکنید. سوپرهیت را هر بار یک یا دو درجه تنظیم کرده و هر 15 دقیقه منتظر واکنش سیستم بمانید.

تنظیم شیر انبساط

گرفتگی شیر انبساط

        در عیب یابی شیر انبساط ممکن است با مواردی مواجه شویم که اواپراتور تحت فشار بسیار پایین یا وکیوم کار کند. این مورد یکی از نشانه های گرفتگی شیر انبساط است. شیر انبساط مسدود شده به کاهش سوپرهیت پاسخی نمی‌دهد. اگر تنظیم سوپرهیت را کاهش دهید، در این حالت ممکن است شیر انبساط به صورت ناگهانی باز شود.

در مدل هایی که فیلتر و سوزن شیر انبساط قابل بازدید اند، با بررسی فیلتر شیر انبساط و تمیز کردن آن می‌توانید این ایراد را مرتفع نمایید. گرفتگی شیر انبساط ممکن است به خاطر فوم شدن روغن و مبرد، روغن نامرغوب، مبرد نامرغوب، ذرات موجود در سیستم و رطوبت ایجاد شود.

 

گرفتگی شیر انبساط
 

 

گرفتگی شیر انبساط
   

نشت بالب حرارتی

        از دیگر مواردی که ممکن است در عیب یابی شیر انبساط رخ دهد، نشت مبرد درون بالب حرارتی است. در صورت نشت و سوراخ شدن بالب شیر انبساط، اواپراتر کم تغذیه شده و شیر انبساط به درستی عمل نمی‌کند. در این مورد برای بررسی می‌توانید بالب شیر انبساط را یک یا دو دقیقه در دست خود گرم کنید. با گرم کردن بالب با دست و یا آب گرم، اگر شارژ مبرد به میزان مناسبی باشد و سوزن شیر انبساط گیر نکرده باشد، باید شیر انبساط باز شود.

 

تعمیر چیلر تراکمی

ظرفیت شیر انبساط

        یکی دیگر از نکات مهم و ابتدایی در بررسی اکسپنشن ولو برای عیب یابی شیر انبساط بررسی ظرفیت شیر انبساط است. ظرفیت شیر انبساط روی آن نوشته شده و یا با توجه به مدل باید در محدوده ظرفیت برودتی دستگاه باشد. در صورت تعویض شیر انبساط، توصیه می‌شود فیلتر درایر دستگاه را نیز تعویض کنید.

مجله ایران فریون

نظرات کاربران
*به اين مطلب امتياز دهيد
*نام و نام خانوادگي
* پست الکترونيک
* متن پيام

بستن
*به اين نظر امتياز دهيد
*نام و نام خانوادگي
* پست الکترونيک
* متن پيام

0 نظر
خانهورود به حساب کاربريسبد خريد
بازگشت به بالا
تلفن پشتيباني09351741916

Iranfreon@gmail.com
ساعت فعالیت 9 صبح الی 7 بعد از ظهر

همراه ما باشيد!maillinkedin

شرکت سلامت گستران نوآور کاسپین فعالیت خود را در سال 97 در راستای افزایش کیفیت مارکت محصولات برودتی آغاز نمود. اکنون فعالیت اصلی این مجموعه واردات و فروش کمپرسور های کوپلند تایلند، کمپرسور های سری منیروپ دانفوس، گاز های مبرد، و محصولات برودتی شرکت دانفوس است.

مشاهده بيشتر
جستجو
نماد اعتماد الکترونیکی