تعمیر چیلر تراکمی

menuordersearch
iranfreon.ir
دسته بندي کالا ها
/uploadfile/file_portal/site_8980_web/shopping.jpg
سبد خريد شما خالي است !
تومان
سبد خريد
بلاگ
تعمیر چیلر تراکمی
تعمیر چیلر تراکمی
۱۴۰۲/۲/۳۰ شنبه
(2)
(0)

تعمیر چیلر

        در بحث تعمیر چیلر در ابتدا به معرفی این دستگاه می‌پردازیم و سپس به علل عیوب و روش رفع آن خواهیم پرداخت.  چیلر به دستگاه ها یا تجهیزاتی گفته می­شود که به وسیله‌ آنها سیالی را می‌توان خنک کرد. این دستگاه ها گرما را از جریان سیال مشخص شده ای دفع می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که چیلرها ماشین هایی هستند که گرما را از محیطی به محیط دیگر پمپ می‌کنند. چیلر ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع کمپرسور تقسیم بندی می‌شوند. چیلر های روتاری، اسکرال، پیستونی، اسکرو و حالت سانتریفیوژ از انواع چیلرها هستند.

یک نوع متداول چیلرها نوع تراکمی آنها است که چیلرهای تراکمی را می‌توان از انواع چیلرهای متداول در صنعت توصیف کرد. اساس کار این نوع چیلر ها بر اساس ایجاد سرما بر پایه تراکم و تبخیر اتفاق می‌افتد. در این حالت گرمای آب گرفته شده و باعث ایجاد سرما و برودت در محیط می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا روش تعمیر چیلر،عیب یابی چیلر تراکمی، عیوب رایج چیلر تراکمی، رفع عیب تجهیزات برودتی و در کل عیب یابی تجهیزات برودتی بیان شود. 

 

تعمیر چیلر خانگی و تعمیر چیلر تزریق پلاستیک روش های رفع عیب و عیب یابی چیلر

تعمیر چیلر و رفع عیوب تجهیزات برودتی

        وقتی نیاز به تعمیر چیلر و تجهیزات برودتی وجود داشته باشد حتما همه موارد چک شود. چک کردن جزء به جزء اجزای و پارامتر های تجهیزات برودتی می‌تواند علت دقیق تر خرابی و اشکال را مشخص کند. همواره در این مواقع برای بررسی دقیق تر به دنبال برخی موارد مهم که در ادامه بیان می‌شود باشید. در ابتدا سیمهای برقی قطع شده را چک کرده و آسیب های احتمالی را پیدا کنید. سیم های قطع شده و آسیب دیده از گرما می‌تواند علت بسیاری از خرابی های تجهیزات برودتی باشد. گرمای حرارتی چیلر و تجهیزات برودتی می‌تواند باعث گرم شدن لوله های اتصال و حتی اجزای درونی چیلر شود. برای بررسی این مورد حتما به دنبال اجزای جدا شده قطعات از دستگاه و حتی قطعات افتاده از داخل دستگاه نیز بگردید. ممکن است بر اثر کارکرد زیاد و یا به علت گرم شدن قطعات، برخی از آنها جدا شده و افتاده باشند. پس از آن بررسی پارامتر هایی چون مقدار آمپر کمپرسور، فشار مکش، فشار رانش، سابکولینگ و سوپرهیت نیز می­تواند کمک شایانی در عیب یابی و تعمیر سامانه های برودتی باشد.

 

تعمیر چیلر تراکمی با گاز r407c

     

            برای راهنمایی در خصوص تعمیر چیلر و رفع عیوب تجهیزات برودتی می‌توان به موارد زیر توجه کرد. با راهنمایی هایی که در ادامه بیان می‌شود می‌توانید تا حدود بسیار زیادی عیوب دستگاه خود را کشف کرده و به فکر رفع آن باشید.

     

    برخی موارد در عیب یابی چیلر وقتی کمپرسور چیلر روشن نمی‌شود

            در بحث تعمیر چیلر وقتی کمپرسور روشن نمی‌شود و مدار کنترل باز است این مسئله می‌تواند از قطع کردن کلید کنترل باشد. علت این مورد را پیگیری و با وارسی و تنظیم آن اقدام به برطرف کردن آن کنید. در برخی مواقع ممکن است تایمر به زمان قطع شدن رسیده باشد که در این صورت صبر کنید تا دوره تایمر به انتها برسد. این مورد بسته به اندازه موتور می‌تواند تا 30 دقیقه طول بکشد. وقتی کمپرسور روشن نمی‌شود و به مدار کنترل برق نمی‌رسد می‌توانید برق ورودی و فیوز ها را وارسی کنید. در حالی که دستگاه کنترل ظرفیت کمپرسور در وضعیت حداقل نیست و کمپرسور روشن نمی‌شود آن را بایستی تنظیم و برطرف کنید. وقتی کمپرسور روشن نمی‌شود و کلید خاموش کردن اضطراری درگیر شده است می‌توانید در این صورت هم آن را برجا کنید. در برخی مواقع نیز ضرورتی برای روشن کردن کمپرسور وجود ندارد که در این صورت نیازی به کار خاصی نیست.

            وقتی کمپرسور روشن نمی‌شود و برق به موتور نمی‌رسد می‌تواند حالت های مختلفی وجود داشته باشد. ابتدا از برق دار بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. در دستگاه های سه فاز جابه جایی فاز ها، تعمیرات اخیر در مسیر برق ورودی به دستگاه، پی ال سی، کنترل فاز و ترموستات آنتی فریز را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است برق ورودی منتهی به خروجی فیوزها و یا کلید اتوماتیک مشکل داشته باشد که در این صورت فیوز ها را وارسی کنید و در صورت نیاز فیوزها را تعویض کنید. ممکن است کنتاکتهای راه انداز، اتصالات، محافظ های اضافه بار (بی متال) و تایمرها مشکل داشته باشند که در این حالت بر حسب نیاز بعد از ریشه یابی علت مشکل، آنها را تعمیر و یا تعویض می‌کنند. در حالتی که برق ورودی به جعبه ی تقسیم دچار مسئله شده باشد نیز نیاز به وارسی خواهد داشت. اگر مشکل از سیم پیچی های موتور باشد آنها را بررسی و تعویض کنید. همچنین اگر ترمیستورها به حالت اولیه برنگشته اند صبر کنید تا دمای سیم پیچها پایین بیاید. توجه داشته باشید که دمای سیم پیچ ها حداقل تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا پایین بیاید.
            در حالت بعدی ممکن است در عین اینکه کمپرسور روشن نمی‌شود، تنها بخش الکتریکی کمپرسور مشکل نداشته باشد و بخش مکانیکی، گیرپاژ کرده باشد. در این حالت در کمپرسور های نیمه باز یا باز ممکن است مشکل از موتور باشد که برای رفع آن موتور را وارسی کرده و یا در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید. در حالتی دیگر وقتی موتور در کمپرسورهای بسته سوخته باشد عموما مجموعه کمپرسور تعویض می‌گردد. در برخی مواقع پمپ روغن و صافی روغن و کلید فشار روغن دچار مشکل می‌شود که می‌توان هر یک را وارسی و رفع کرد.

     

    تعمیر چیلر در شرق تهران

    تعمیر و رفع عیب چیلر وقتی کمپرسور چیلر صدای خفه ای می‌دهد اما روشن نمی‌شود

           وقتی در عیب یابی چیلر متوجه شدیم که موتور کمپرسور صدای خفه ای می‌دهد اما روشن نمی‌شود ممکن است از عوامل مختلفی نشات گرفته باشد. یکی از این عوامل این است که ولتاژ ورودی به موتور پایین است. برای رفع این مسئله ولتاژ ورودی و برق را وارسی کنید و در صورت امکان شرکت برق را مطلع کنید. همچنین ممکن است در صورت فرسودگی کابل ها، نیاز باشد کابل کشی را نیز مرمت کنید.
    اگر در کمپرسور های بسته موتور سوخته باشد علاوه بر تعمیر و تعویض احتمالی موتور، لوله ها نیز حتما باید شسته شوند.
    در موتور های تک فاز و مینی چیلر هایی که از موتور های تک فاز استفاده می­کنند این اتفاق ممکن است به دلیل معیوب شدن و عدم کاکرد صحیح خازن بیفتد.

    اگر عیوب مکانیکی در موتور وجود داشته باشد می‌بایست موتور چیلر تعمیر و یا تعویض شود.
    در حالتی دیگر وقتی که کمپرسور گیرپاژ کرده باشد برای وارسی کمپرسور، قسمت شفت آن باید با دست گردانده شده و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.
    در حالتی که کمپرسور بدون بار نشده است نیز بایستی سیستم کنترل ظرفیت را وارسی کرده و تنظیم و تعمیر شود و در صورت نیاز آزمایش مجدد گردد.
            وقتی یکی از فازهای برق قطع شده باشد، کابل کشی فیوزها و برق ورودی بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود و یا به شرکت برق جهت بررسی و تعمیر اطلاع داده شود.
    عیب یابی تجهیزات برودتی وقتی کمپرسور پس از روشن شدن بلافاصله خاموش می‌شود

    حالت اول وقتی است که فشار روغن پایین بوده و چراغ خطر روشن است. در این حالت چراغ روغن چک شود و سایر موارد مرتبط نیز وارسی گردد.
    حالت دوم به این صورت است که فشار رانش بالا بوده و در این حالت احتمالا کندانسور معیوب شده و یا گرفتگی در سیکل وجود داردکه می‌بایست بررسی و تعمیر انجام شود.
            در برخی مواقع فشار مکش پایین است که در این حالت نیز کمبود مبرد و نشتی های احتمالی بایستی چک شود.
    در حالتی دیگر ممکن است دمای رانش بالا باشد که دما، فشار و سایر موارد مرتبط با روغن چک می‌شود و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب می‌تواند انجام شود.

     

    تعمیر چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو

    رفع عیوب و تعمیر چیلر وقتی که کمپرسور چیلر زود به زود روشن و خاموش می‌شود

    وقتی که فشار رانش بالا یا پایین باشد و کنترل ظرفیت عمل نکند می‌توان قطعات مرتبط با ترموستات و سایر نشتی های موجود را چک نموده و پس از عیب یابی، قطعه ی مورد نظر تعمیر و یا تعویض شود.


    چرا کمپرسور چیلر دائم کار میکند

            یکی از علت های این مورد کمبود مبرد بوده که در این حالت نشت یابی و تعمیر قطعه ی معیوب انجام می‌شود. همچنین می‌توان سیستم را شارژ مجدد نموده تا مشکل برطرف شود. نکته ای که می‌بایست در نظر گرفت این است که مبرد های مختلف را نباید مخلوط کرد. از علل دیگر این مشکل می­توان به مشکل سنسور دمای خروجی اواپراتور، ایراد ترموستات و یا برد، و یا ایراد بخش مکانیکی کنتاکتور اشاره کرد.

    دلیل داغ شدن کمپرسور چیلر

            در این حالت ممکن است که دمای یاتاقان ها و استاتور ها بالاتر از حد معمول باشد. این حالت می‌تواند بخاطر این باشد که در یک دوره معمول دفعات روشن کردن زیاد است. در این حالت علت روشن کردن زیاد را بررسی کنید و سپس تایمر را معکوس نمایید.
            گاها نیز علت داغ کردن کمپرسور، کمبود گاز مبرد و عدم خنک سازی صحیح کمپرسور توسط گاز برگشتی به کمپرسور چیلر می­باشد. همچنین عکس آن افزایش بیش از حد فشار مبرد نیز باعث جریان کشیدن بیش از حد استاندارد کمپرسور و افزایش دمای سیم پیچ خواهد شد.

    کال اکشن کمپرسور اسکرال کوپلند
    لرزش کمپرسور چیلر و صدای زیاد کمپرسور چیلر

            وقتی یاتاقان های محوری با کف گرد آسیب دیده یا فرسوده شده باشند این مشکل بوجود می‌آید. برای امتحان کردن این موضوع می‌توانید کمپرسور را خاموش کنید تا اگر فشار داخلی کمپرسور به سرعت به فشار چگالش رسید یعنی یاتاقان ها خراب شده و باید تعمیر و یا تعویض شود.
    وقتی سوپاپهای مکش فرسوده یا معیوب شده اند بایستی تعمیر یا تعویض شوند. برای اطمینان از این قضیه شیر مکش را می‌توان بست تا اگر فشار مکش افت نکرد یعنی سوپاپها معیوب هستند.
            در حالت بعدی وقتی فشار روغن پایین باشد در نتیجه یاتاقان های کمپرسور فرسوده شده اند و بایستی تعویض شوند.
    موارد دیگری نیز وجود دارد که می‌توان برای جلوگیری و رفع آنها اقدامات لازم را انجام داد. ممکن است کوپلینگ یا چرخ طیار شل شده و یا از همترازی و یا میزان بودن خارج شده باشد. برای رفع این مورد بایستی آنها را محکم و میزان کرد. همچنین ممکن است که در خط مبرد، مایع وجود داشته باشد که برای رفع این مورد نیز می‌توان کنترلهای اواپراتور را وارسی کرده و در صورت امکان تمیز، تنظیم و یا تعویض گردد.


    در برخی مواقع نیز قطعات کمپرسور فرسوده شده و باعث لرزش و یا ایجاد صدای مزاحم می‌شود. کمپرسور را باز کرده و قطعات آن را وارسی کنید. در صورت امکان می‌توانید با تعمیرکار و یا سازنده کمپرسور تماس بگیرید.
            ممکن است بستهای خطوط مکش و رانش کافی و محکم نباشند. برای رفع این مورد می‌توان آویزها، بست ها و غیره را در صورت نیاز اضافه کرد. بررسی لرزه گیر های خروجی کمپرسور، و لرزه گیر های پایه های کمپرسور و سفت کردن لرزه گیر ها مطابق گشتاور پیشنهادی سازنده نیز، به رفع صدای کمپرسور کمک می­کند.
    در برخی مواقع نیز کمپرسور خارج از استاندارد های سازنده کار می‌کند. در این حالت بایستی بررسی شود که آیا کمپرسور با سرعت صحیح و در محدوده تراکمی مناسب کار می‌کند یا خیر؟ می‌توانید پس از اطلاع از این موضوع با مهندس دستگاه تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را انجام دهد.

     

    تعمیر چیلر تزریق پلاستیک در تهران

     

    علت دمای دیسشارژ بالای چیلر

            عوامل زیادی در دمای رانش بالا دخیل هستند که یکی از آنها عبارت است از بالا بودن دمای روغن که در مطالب گذشته به آن پرداخته شد. فشار بالای رانش، فشار بالای مکش نیز از دیگر عوامل هستند که قبلا به آنها پرداخته شده است.
           از دیگر عواملی که در تعمیر چیلر بایستی در نظر گرفت و باعث دمای رانش بالا می‌شود محصولات خیلی گرم سیستم هستند. وقتی بار گرما روی اپراتور خیلی زیاد است در نتیجه گرم شدن مکش زیاد خواهد شد. برای رفع این مسئله بارهای گرمای روی اپراتور را وارسی کنید.
            از حالت های دیگر در ایجاد این مسئله فشار روغن پایین است. وقتی فشار روغن پایین است ممکن است صافی روغن گرفته باشد که با تعویض آن مشکل برطرف می‌شود.
           سایر عواملی که باعث دمای رانش بالا می‌شود عبارت است از فشار پایین مکش و یا فشار رانش بالا بطور غیر عادی است که در مطالب قبل توضیح داده شده اند.

     

    بالا بودن فشار روغن چیلر

            در بحث تعمیر چیلر وقتی فشار روغن بالا است این مسئله می‌تواند بخاطر پایین بودن دمای روغن نیز باشد. برای رفع این مورد وقتی پمپ روغن سر و صدا می‌کند کنترلهای اوپراتور را وارسی کنید. در صورت لزوم می‌توان تنظیم مجدد و یا تعمیر صورت گیرد. اما وقتی مخزن روغن گیر خنک باشد گرمکن روغن کار نمی‌کند. در این مواقع ترموستات و المنت گرمکن را از نظر قطعی وارسی یا تعمیر کنید.
            برخی عوامل دیگری نیز علت بالا بودن فشار روغن است که یکی از این موارد عدم تنظیم بودن شیر سیال خنک کننده است و بایستی تنظیم و یا تعویض شود.

     

    چیلر تراکمی آب خنک
    مصرف روغن بالای چیلر

            در این حالت وقتی سطح روغن در سایت گلاس پایین است روغن از روغنگیر برگشت نمی‌کند. در این مواقع بایستی شیرها و صفحات اریفیس و نیز صافی ها و اجزای جدا کننده وارسی و تمیز شوند. در صورت نیاز می‌بایست شیرها و صفحات تعویض شوند.
            در حالتی دیگراز عوامل مورد نیاز برای بررسی در تعمیر چیلر که باعث مصرف زیاد روغن می‌شود سطح بالای روغن است. برای رفع این مورد با استفاده از درپوش ها تخلیه مقداری از آن را تا رسیدن به حد مطلوب تخلیه می‌کنند. وقتی در این حالت میرد مایع از خط مکش به کمپرسور بر می‌گردد کنترل های اواپراتور را بررسی و تمیز می‌کنند. تنظیم مجدد و یا تعویض نیز از کارهایی است که می‌توان در صورت نیاز انجام داد. اگر پس از انجام این موارد باز مشکل برطرف نشود از یک تله ی مایع مخصوص خط مکش استفاده می‌کنند. گاهی وقتی فشار بالای مکش وجود داشته باشد روغن به سبب این فشار و دمای بالای خود تبخیر می‌شود. در این موقع بایستی شیر انبساط وارسی و برای درجه مناسب تنظیم شود. اگر گرمکن روغن تشتک کارتل معیوب شده باشد باید آن را تعمیر یا تعویض کرد. ممکن است شیر یکطرفه مکش معیوب شده باشد که آن نیز بایستی تعمیر و یا تعویض شود. در زمانهایی نیز وجود هوا داخل سیستم موجب تبخیر روغن می‌شد که بایستی هواگیری انجام شود. همچنین رسوبات روغن بایستی خارج شده و اجزا تمیز شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که کمپرسور های تبرید روغن را نمی‌سوزانند بلکه روغن فقط در سیستم به گردش در می‌آید.
           روغن برودتی

           حالت دیگری که باعث مصرف بالای روغن می‌شود و ما را برای تعمیر چیلر مطلع تر می‌کند سطح پایین روغن در سایت گلاس است. در سیستم های هالوکربنی روغن از اواپراتور ها برگشت نمی‌کند. بایستی دانست که روغن معمولا از اواپراتورهای تر برگشت نمی‌کند. برای جلوگیری از سطح پایین روغن در سایت گلاس شیرهای برقی، صافی ها، اریفیسها و شیرهای دستی سیتم برگشت روغن وارسی می‌شود. زمانی که روغن از اواپراتورهای خشک برگشت نکند نیز این مشکل بوجود می‌آید. این مورد وقتی روغن خیلی غلیظ باشد اتفاق می‌افتد. برای رفع مورد پس از بررسی شرکت سازنده روغن را با نوع رقیق تری تعویض کنید. زمانی که لوله کشی خط مکش از نظر اندازه با طرز نوع لوله کشی اشتباه است در نتیجه برگشت روغن ضعیف است. لوله کشی بایستی توسط یک متخصص وارسی شود.
           حالت بعدی وقتی است که روغن ریزی بصورت مشهود نمایان است. در این حالت بایستی اتصالات را از نظر نشتی وارسی و در صورت نیاز تعمیر کرد.

    کنترل ظرفیت کمپرسور چیلر برای عیب یابی چیلر

            یک حالت به این صورت است که کمپرسور نسبت به تغییرات بار حاصل از گرمای محصولات عکس العمل نشان نمی‌دهد. در این مواقع ممکن است که کلید فشاری کنترل ظرفیت غلط تنظیم شده و یا خراب شده باشد که در این موقع بایستی تنظیم و یا تعویض قطعه انجام شود.
            حالت بعدی بدین صورت است که رله زمان بندی از تنظیم خارج شده و اجزای گوناگون آن و همچنین سیم کشی ها نیاز به وارسی دارند. برحسب نیاز بایستی تعمیر، تعویض و یا تنظیم صورت بگیرد.
            حالت دیگر به این شکل است که سیستم کنترل ظرفیت دچار مشکل شده و از تنظیم خود خارج شده است که بایستی قطعات سیم کشی مجزای آن وارسی شوند. یک مورد دیگر به این صورت است که ممکن است مبرد بطور اشتباهی شارژ شده باشد که در این صورت مبرد مناسب بایستی جایگزین شود. همچنین اگر ظرفیت دستگاه پایین باشد می‌بایست با متخصص دستگاه مشورت شود.

    دلیل کاهش ظرفیت چیلر

    تعمیر چیلر تویو
            در تعمیر چیلر وقتی ظرفیت سیستم کم است دمای محصولات بالا بوده و باعث می‌شود تا صافی های دستگاه با مایع پر شوند. در این حالت صافی های دستگاه می‌بایست تمیز شود. ممکن است در این مورد بار گرمایی سردخانه نیز بالا باشد. در این صورت می‌بایست بار را کاهش داد. همچنین می‌بایست سرعت کمپرسور ها افزایش یافته و یا اواپراتور های اضافی وارد مدار شوند. در این مورد نیز بایستی با مهندس دستگاه مشورت به عمل آید.
            شیر تغذیه مایع نیز می‌تواند اواپراتور را کم تغذیه کند. برای رفع این موضوع می‌بایست شیرها را پس از وارسی تعمیر و یا تنظیم نمود. در برخی مواقع نیز مدار کنترل معیوب است که می‌بایست پس از وارسی های مدار کنترل، تعمیر و یا تعویض انجام شود. همچنین ترموستات کنترل کننده ی دمای محصولات نیز می‌تواند معیوب باشد. برای رفع این مورد دما و ترموستات را بررسی کرده و سپس تعمیر و یا تعویض انجام شود. ممکن است شیر برقی خط گاز داغ دچار عیب شده باشد. در این حالت شیر را بررسی و در صورت نیاز تعمیر و تعویض انجام می‌شود.
            هر گاه سوزن شیر انبساط کوچک انتخاب شده باشد و یا فیلتر آن کثیف باشد نیز مایع کمتری از خود عبور داده و باعث کاهش ظرفیت سیکل می¬شود. تخلیه شدن گاز بالب حسگر شیر انبساط، عدم تناسب پخش کن مبرد در ورودی اواپراتور با ظرفیت سیستم، و نصب بالب حسگر شیر انبساز در محل نادرست نیز از دیگر عوامل این مشکل می‌باشند.

     

            گاها پیش می‌آید به دلیل گرفتگی و یا افت فشار بیش از حد در خط مایع، قسمتی از مایع مبرد قبل از رسیدن به شیر انبساط منبسط شده و تبخیر قبل از شیر انبساط، صورت پذیرد. در این صورت میزان مایع کمتری نسبت به حالت عادی سیستم در ورودی شیر انبساط خواهیم داشت و این امر موجب کاهش ظرفیت سیستم و کاهش فشار مکش می‌شود. همچنین در این شرایط حباب در سایت گلاس دستگاه دیده شده که به صورت تجربی و با اندازه گیری دمای بخش های مختلف سیکل، مثلا قبل و بعد فیلتر درایر، می‌توان متوجه علت انبساط گاز قبل از شیر انبساط شد.

            در برخی مواقع در بحث تعمیر چیلر مشاهده می‌شود که شیر انبساط یک صدای هیس مانندی دارد که به همراه حباب در سایت گلاس خط مایع دیده می‌شود. در این حالت در خط مایع تبدیل ناگهانی مایع به گاز دیده می‌شود که برای رفع آن مبرد به سیستم اضافه می‌شود. حالت بعدی روشن و خاموش شدن متناوب یا کارکرد مداوم است. در این حالت شیر انبساط دچار گرفتگی شده که بایستی تعویض و یا رفع گرفتگی شود. گاهی درجه سوپرهیت روی شیر انبساط از تنظیم خارج می‌شود که می‌توان شیر انبساط را مجدد تنظیم و وارسی کرد. پیشنهاد می‌شود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب 0 تا 100 شیر انبساط یا اکسپنشن ولو را دربلاگ ایران فریون مطالعه نمایید.  در مواقعی نیز ممکن است سایز شیر انبساط نامناسب باشد که می‌توان آن را با سایز مناسب تعویض کرد. همچنین ممکن است شارژ سیستم مشکل این مسئله باشد که اگر شارژ مبرد کم شده باشد بایستی شارژ مجدد انجام شود. فشار مکش بالا و دمای مکش بالا نیز از دیگر عواملی است که پس از وارسی مشخص می‌شود. اگر فشار مکش پایین باشد یعنی لایه ای از روغن سطوح اواپراتور را پوشانده است. در این حالت می‌بایست روغن را از اواپراتور تخلیه و سطوح آن تمیز شود. همچنین روغن قبلی با روغن مخلوط شونده تر جایگزین شود.

            در صورتی که به هر دلیلی ظرفیت اواپراتور کاهش یابد نیز شاهد کاهش ظرفیت برودتی و افت فشار مکش خواهیم بود. از مشکلات به وجود آمده در اواپراتور، می‌توان به کاهش دبی آب اواپراتور، یا در چیلر های به کار رفته در هواساز های انبساط مستقیم، کاهش دبی هوای عبوری از سطح کویل اواپراتور اشاره کرد. این کاهش ظرفیت می‌تواند به علت گرفتگی مسیر، انسداد فیلتر های ورودی پمپ، آلودگی سطح اواپراتور، کاهش دور پمپ، معیوب شدن پروانه پمپ، معکوس شدن دور پمپ و همچنین ایجاد رسوب و گرفتگی در مبدل های صفحه ای به علت کیفیت نامناسب آب باشد. در انواع چیلر های استاندارد از ترموستات انتی فریز و یا در چیلر های دارای برد کنترلی و پی ال سی از سنسورهای دمایی و فلوسویچ در مسیر آب اواپراتور جهت جلوگیری از یخ زدگی آب اواپراتور در هنگام کاهش دبی آب، استفاده می‌شود.

    چیلر های تراکمی هوا خنک نصب شده روی پشت بام

    علت فشار بالای چیلر

            این مورد در حالتی به وجود می‌آید که کندانسور معیوب شده باشد یعنی به عللی دفع حرارت از کندانسور کاهش یافته است. در کندانسور های هوایی این ایراد می‌تواند به علت کثیفی و گرفتگی سطح کندانسور، معکوس شدن دور فن و یا کاهش دبی هوای عبوری از سطح کندانسور باشد. در چیلر های آبی نیز این کاهش دفع حرارت معمولا به خاطر کثیفی و رسوب گرفتن لوله های کندانسور یا کاهش جریان آب در کندانسور است. لوله های رسوب گرفته می‌توانند از 10 تا 40 درصد ظرفیت حرارتی کندانسور را کاهش دهند. در برخی مواقع نیز ممکن است این مشکل بخاطر آبی باشد که در سیستم برج خنک کننده کم شده و یا تبخیر شده باشد. عدم کاکرد صحیح فن برج خنک کننده، رسوب گرفتن پکینگ های برج، و فرسودگی برج نیز از عوامل افزایش فشار دهش می‌باشند. همچنین برای رفع این مورد شیرها و پمپ ها بایستی وارسی شود و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض نیز می‌تواند کارساز باشد.
            هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر دیگر در سیستم، از دیگر علل به وجود آمدن این مشکل هستند. حضور گاز های غیر قابل تقطیر مانند نیتروژن، اکسیژن، آرگون و گاز های موجود در هوا باعث افزایش فشار رانش و کاهش عملکرد سامانه های برودتی می‌شوند. در این حالت بایستی سیستم را هواگیری نمود. همچنین بایستی دقت شود تا شیرهای رانش باز باشد و به درستی نصب شده باشند.

     

    علت فشار مکش پایین چیلر


            در بحث تعمیر چیلر اولین چیزی که باعث فشار مکش پایین خواهد شد کمبود مبرد است و برای رفع این مورد بایستی نشت یابی و تعمیر انجام شود. برای این کار سیستم بایستی شارژ مجدد شود. دقت در عدم مخلوط مبرد های مختلف بسیار حائز اهمیت است.
            حالت بعدی فشار مکش پایین در بحث تعمیر چیلر وقتی است که کمبود یا عدم تعذیه ی مبرد در اواپراتورها داریم. برای رفع این مورد می‌بایست صافی های گرفته را تمیز کرد. کنترلهای اواپراتور ها را وارسی و تمیز نموده و در صورت نیاز تعویض شود. در صورتی که شیر برقی خط مایع کار نکند فیوز آن و همچنین فیوز های plc را وارسی می‌کنند. اگر کویل شیر سوخته باشد نیز آن را تعویض و عملکرد مکانیکی شیر را وارسی کنید. در صورت امکان کویل سوخته را می‌توان تعویض نیز نمود. در برخی مواقع شیر انبساط دستی بسته است که تا نقطه تنظیم مورد نظر باز گردد. وقتی که شیر انبساط معیوب باشد نیز بایستی تعمیر و یا تعویض گردد. کلید شناور معیوب را نیز تعمیر و یا تعویض کنید و همچنین اگر در اواپراتورهای فلودد المنت گرمکن در کنترل سطح مایع قطع شده باشد نیز بایستی بررسی و تعمیر شود.

            حالت بعدی در فشار مکش پایین در بحث تعمیر چیلر یخ زدگی جزئی یا کامل اواپراتور است. برای رفع این مشکل بایستی یخ زدگی برطرف گردد.

    شیر انبساط چیست
            در دیگر حالت وقتی اواپراتور کثیف شده باشد می‌توان گرفتگی و کثیفی را به روشهای شیمایی یا مکانیکی رفع کرد.
              یک حالت دیگر نیز که باعث مکش پایین می‌شود بخاطر روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور است که در مطالب قبل به چگونگی رفع آن اشاره شده است.
              وقتی کنترل ظرفیت کار تدریجی خود را انجام نمی‌دهد نیز از عوامل ایجاد فشار مکش پایین است. برای رفع این مورد کنترل ظرفیت کمپرسور را در مطالب قبلی مطالعه کنید.
            عوامل دیگری نیز در افت فشار مکش در مسئله مرتبط با تعمیر چیلر موثر است که یکی از این موارد زیاد شدن افت فشار در خط مکش است. برای رفع این مورد در ابتدا بررسی گردد که شیر های مسدود کننده کاملا باز باشند و صافی مکش تمیز باشد. اگر اوپراتور بسیار کوچک باشد بایستی با متخصص آن مشورت کرد. و در برخی مواقع نیز بخاطر برطرف شدن بارهای حاصل از گرما و یا عدم وجود بار افت فشار مکش اتفاق می‌افتد. برای رفع این مورد باردار کردن مجدد سیستم کارساز است.

     

    چیلر تراکمی آب خنک در کارخانه سازنده

    دلیل فشار دیسشارژ پایین در چیلر

            در این صورت در برخی مواقع آب خروجی کندانسور بسیار خنک است. برای رفع این مورد فشار جریان آب را تنظیم می‌کنند. وقتی فشار جریان آب زیاد است در نتیجه خنکی آب خروجی افزایش پیدا می‌کند.
    حالت بعدی در مواقعی که فشار رانش پایین است حالتی است که کمبود مبرد وجود دارد. برای رفع این موضوع بایستی نشت یابی و تعمیر انجام شود. همواره به این نکته توجه داشته باشید که اصلا نباید مبرد های مختلف را با هم مخلوط کرد.
    در حالت دیگر ممکن است بخاطر خاموش شدن دستگاه، فشار مکش به سرعت بالا رود. بخصوص این مورد در کمپرسور های رفت و برگشتی، بیشتر اتفاق می‌افتد. برای رفع این مورد بایستی شکستگی یا نشت سوپاپهای رانش بر حسب نیاز، تعمیر یا تعویض شود.
    مسئله دیگری که پیش می‌آید این است که ممکن است سوپاپهای معیوب در سیستم وجود داشته باشد. برای رفع این مورد حتما سوپاپها بر حسب نیاز تعمیر و یا تعویض گردند.
            در فشار رانش پایین ممکن است کنترل ظرفیت عمل نکند و باعث مشکل شود. در این حالت سیستم کنترل فشار کندانسور کار نمی‌کند و یا نصب نشده است. برای رفع این موضوع بایستی دما و فشار روغن و سایر قسمت های مرتبط وارسی شود.

     

    علت فشار مکش بالای چیلر

            زمانی که در تعمیر چیلر فشار مکش بالا بود می‌توان عوامل مختلفی را دخیل دانست. یکی از این موارد دمای بالای محصولات و مواد مصرفی داخل چیلر است. در این حالت بار برودتی اضافه ای افزوده شده که می‌توان با جستجوی منابع گرمایی این بار را کاهش داد. برای رفع این مشکل می‌توان سرعت کمپرسور را اضافه کرد. همچنین می‌توان کمپرسور، کندانسور و اواپراتور های کمکی را وارد مدار کرده و با متخصص نیز مشورت نمود.
            حالت بعدی در فشار مکش بالا موقعی است که کنترل ظرفیت کار نمی‌کند. برای تعمیر چیلر و رفع مشکل آن می‌بایست کلید فشاری کنترل ظرفیت که غلط تنظیم شده مجدد تنظیم و یا تعویض شود. راه حل بعدی این است که رله زمان بندی چک شود و اگر که از تنظیم خارج شده باشد آن را نیز مجدد تنظیم و اجزای گوناگون آن حتی سیم کشی ها وارسی و تنظیم یا تعویض شود. و اگر مشکل از سیستم کنترل ظرفیت بوده باشد بایستی قطعات و سیم کشی های آن را وارسی و تعمیر یا تنظیم نمود. و در برخی مواقع که مبرد اشتباهی شارژ شده باشد نیز، سرویسکار مبرد مناسب را جایگزین می‌کند. وقتی ظرفیت دستگاه پایین باشد نیز با متخصص مشورت گرفته تات مشکل حل شود.

    پرشر سوئیچ دانفوس
               در تعمیر چیلر حالت بعدی حالتی است که مکش بالا و کمپرسور سر و صدا می‌کند. در این حالت ممکن است که مبرد اضافی در اواپراتور وجود داشته باشد. یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که شیرهای تغذیه مایع مبرد را از نظر فرسودگی بررسی کرده و در صورت لزوم تعمیر و یا تعویض گردد. در برخی مواقع نیز مشاهده می‌شود که شیرهای برقی معیوب وقتی خاموش شده اند هنوز به تغذیه مبرد به اواپراتورها ادامه می‌دهند. در این مواقع کویل و اجزای مکانیکی آن بررسی می‌شود و در صورت نیاز بازسازی و تعویض انجام می‌گردد. در صورتی که در بخار مکش مایع مبرد وجود داشته باشد نیز این مشکل روی می‌دهد. در این صورت بایستی کنترلهای اواپراتورها وارسی مجدد گردد. اگر پس از این وارسی مشخص شد که مشکل حل نشده است بایستی در خطوط مکش تله مکش نصب شود.
            مورد بعدی در بحث تعمیر چیلر و مکش بالا که می‌توان بررسی کرد این است که قسمت های داخلی کمپرسور فرسوده شده اند. برای امتحان این قضیه می‌توان کمپرسور را خاموش نموده و اگر فشار داخلی با سرعت زیادی به فشار چگالش برسد یعنی بایستی یاتاقان ها تعویض و یا تعمیر شوند.
               وقتی مکش بالا باشد، سردی غیر عادی خط مکش در سیستمهای انبساط خشک یکی دیگر از علائم آن است. یکی از دلایل ایجاد سردی غیر عادی خط مکش پرخورانی شیر انبساط است. برای رفع این مشکل می‌توان شیر انبساط را بست تا تنظیم درست انجام شود. از دیگر موارد ایجاد مشکل سردی غیر عادی خط مکش در فشار مکش بالا چسبانده شدن کاملا باز شیر شیر انبساط است. برای رفع آن بایستی شیر تمیز، تعمیر و یا تعویض گردد. در برخی مواقع نیز سایز شیر انبساط بسیار بزرگ است که در این حالت بایستی با شیر مناسب تعویض شود.

            در این مقاله از مقالات و منابع متعددی استفاده شده است. از جمله این منابع می‌توان به جزوات چیلر تراکمی شرکت تبادل کار و همچنین مقالات عیب یابی چیلر تراکمی مزدک صدری افشار اشاره کرد.

    واحد خدمات تعمیر چیلر تویو و تراست در تهران

    نحوه ارائه خدمات تعمیر چیلر


            تعمیر چیلر در تهران شامل تعمیر چیلر تراکمی، تعمیر چیلر جذبی، تعمیر چیلر خانگی و تعمیر چیلر صنعتی به صورت کاملا تخصصی انجام می‌شود. برای اطلاع از شرایط تعمیرچیلر تویو، چیلر مدیا، چیلر تراست، انواع چیلر تزریق پلاستیک، چیلر آبی، چیلر دایکست، چیلر لیزر و ارسال تعمیر کار چیلر در تهران، باکارشناسان ما تماس بگیرید. مشاوران فنی این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی سوالات متقاضیان محترم هستند. قیمت های ارائه شده در این مجموعه متناسب با کار تخصصی مورد نظر است.

    مجله ایران فریون

     

      نظرات کاربران
      *به اين مطلب امتياز دهيد
      *نام و نام خانوادگي
      * پست الکترونيک
      * متن پيام

      بستن
      *به اين نظر امتياز دهيد
      *نام و نام خانوادگي
      * پست الکترونيک
      * متن پيام

      0 نظر
      خانهورود به حساب کاربريسبد خريد
      بازگشت به بالا
      تلفن پشتيباني09351741916

      Iranfreon@gmail.com
      ساعت فعالیت 9 صبح الی 7 بعد از ظهر

      همراه ما باشيد!maillinkedin

      شرکت سلامت گستران نوآور کاسپین فعالیت خود را در سال 97 در راستای افزایش کیفیت مارکت محصولات برودتی آغاز نمود. اکنون فعالیت اصلی این مجموعه واردات و فروش کمپرسور های کوپلند تایلند، کمپرسور های سری منیروپ دانفوس، گاز های مبرد، و محصولات برودتی شرکت دانفوس است.

      مشاهده بيشتر
      جستجو
      نماد اعتماد الکترونیکی