شناخت عوامل خرابی کمپرسور و جلوگیری از آنها برای هر تکنسین تبرید واجب است. متخصص سیستم های برودتی با عدم شناخت صحیح نسبت به این عوامل میتواند به قاتل کمپرسور تبدیل شود. در این مجموعه مقاله از مجله ایران فریون به شناخت عوامل خرابی کمپرسور میپردازیم. در این مقاله تصور میشود، خواننده درک صحیحی از سیکل تبرید تراکمی، نمودار آنتالپی فشار، اجزای سیکل تبرید، و البته کمپرسور های برودتی دارد. در صورت نیاز به مطالعه میتوانید روی هر موضوع کلیک کنید. همچنین پیشنهاد میشود با توجه به لزوم دانش کافی در مورد روغن های برودتی قبل از مطالعه این مقاله، مطلب مربوط به روغن های برودتی را در مجله ایران فریون مطالعه نمایید. با قسمت چهارم از مجموعه قاتلین سریالی کمپرسور همراه باشید.
کمپرسور ها نمیمیرند. کشته میشوند!
این مطلب قسمت چهارم از سری مطالب قاتلین سریالی کمپرسور است. جهت مطالعه قسمت های قبل به انتهای مقاله مراجعه نمایید. در قسمت اول، به بررسی برگشت مایع به کمپرسور پرداختیم. در قسمت دوم، بررسی تجمع مایع در کارتر کمپرسور را مورد بررسی قرار دادیم. سومین قسمت از این سری مقالات به مبحث مهم اور هیتینگ در کمپرسور پرداختیم. چهارمین مظنون اصلی قتل های کمپرسور، عدم روغن کاری صحیح کمپرسور است. در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم.
عدم روغن کاری کمپرسور معمولا به دو علت رخ میدهد. ضعف و مشکل روغن، و یا ضعف فرایند روغن کاری. با بررسی این دو موضوع، روغن کاری نشدن کمپرسور را بررسی خواهیم کرد.
ضعف فرایند روغن کاری زمانی که روغن به دلیل رقیق شدن، کمبود روغن و یا مسدود بودن مسیر های روغن کاری به قطعات نمیرسد، رخ میدهد.
مسدود شدن مسیر روغن و گرفتگی فیلتر روغن کمپرسور با آلودگی های سیستم سبب عدم روغن کاری صحیح قطعات مه در کمپرسور ها میشوند. این عوامل موجب اور هیتینگ یاتاقان های کمپرسور شده و با خشک شدن یاتاقان، باعث ایجاد براده و خوردگی یاتاقان میشوند.
روغن رقیق یکی دیگر از عواملی است که موجب روغن کاری ناکافی کمپرسور میشود. روغن تحت این شرایط، قابلیت خود را برای ساپورت کردن بار یاتاقان ها از دست میدهد. روغن رقیق سطوح یاتاق ها را به قدر کافی خنک و روان کاری نخواهد کرد. این اتفاق موجب تغییر رنگ سطح یاتاقان ها به دلیل اور هیتینگ، خط افتادن در سیلندر و آسیب به یاتاقان ها میگردد.
کمبود روغن زمانی رخ میدهد که روغن به درستی پمپ نشود. یکی دیگر از علل کمبود روغن، برگشت ناقص و ناکافی روغن خارج شده از کمپرسور است. دلایل این اتفاق در ادامه بیان میشود.
استارت زیاد کمرسورباعث ترک روغن از کمپرسور میشود. وقتی کمپرسور استارت میگردد، روغن کمپرسور به دلیل کاهش فشار کارتر، حالت فوم میگردد. این عمل باعث خروج و پمپ شدن این فوم از طریق لوله دیسشارژ میشود. معمولا اگر سیستم به مدت 5 - 10 دقیقه کار نکند، روغن به کمپرسور باز نخواهد گشت. وقتی که سیکل کوتاه کمپرسور ادامه پیدا کند و تعداد روشن و خاموش شدن زیاد شود، روغن خارج شده از کمپرسور میتواند شرایط بحرانی ایجاد کند.
تله های روغنی که با لوله کشی غلط ایجاد شده اند میتوانند از چرخش روغن در سیکل جلوگیری کنند. البته گاها در طراحی سیستم از تله های روغن، در خروجی اواپراتور و روی رایزرها جهت برگشت صحیح روغن به کمپرسور استفاده میشود. در سیستم هایی که لوله کشی طولانی دارند، طراحی و استفاده از این نوع تله های روغن و یا جداکننده روغن ضروری است.
پیشگیری از مشکلات روغن کاری
این مطلب بخش چهارم از سری مقالات قاتلین سریالی کمپرسور است. در این سری مطالب سعی کردیم عوامل اصلی خرابی کمپرسور های برودتی را بررسی کنیم. قطعا عامل خرابی کمپرسور عمدتا با باز شدن و بررسی دقیق کمپرسور مشخص میگردد. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
قاتلین سریالی کمپرسور قسمت اول
قاتلین سریالی کمپرسور قسمت دوم
قاتلین سریالی کمپرسور قسمت سوم
قاتلین سریالی کمپرسور قسمت پنچم
بستن *به اين نظر امتياز دهيد *نام و نام خانوادگي * پست الکترونيک * متن پيام |
شرکت سلامت گستران نوآور کاسپین فعالیت خود را در سال 97 در راستای افزایش کیفیت مارکت محصولات برودتی آغاز نمود. اکنون فعالیت اصلی این مجموعه واردات و فروش کمپرسور های کوپلند تایلند، کمپرسور های سری منیروپ دانفوس، گاز های مبرد، و محصولات برودتی شرکت دانفوس است.
هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ایران فریون بر اساس قانون کپی رایت پیگرد قانونی دارد.