همیشه گفته شده است که کمپرسور در سیکل تبرید مانند قلب سیستم است. خرابی کمپرسور در سیکل تبرید خسارات مالی فراوانی را به جا میآورد. شناخت عوامل خرابی کمپرسور و جلوگیری از آنها برای هر تکنسین تبرید واجب است. متخصص سیستم های برودتی با عدم شناخت صحیح نسبت به این عوامل میتواند به قاتل کمپرسور تبدیل شود. در این مقاله از مجله ایران فریون به شناخت عوامل خرابی کمپرسور میپردازیم. در این مقاله تصور میشود، خواننده درک صحیحی از سیکل تبرید تراکمی، نمودار آنتالپی فشار، اجزای سیکل تبرید، و البته کمپرسور های برودتی دارد. در صورت نیاز به مطالعه میتوانید روی هر موضوع کلیک کنید.
خرابی کمپرسور های برودتی میتواند علل مختلفی داشته باشد. علت خراب شدن کمپرسور تبرید، عوامل مختفی از جمله عوامل مکانیکی و الکتریکی هستند. تغییرات ولتاژ، مسدود شدن سیکل، عدم سازگاری مبرد و روغن، اسیدی شدن روغن، ورود مایع به کمپرسور، فشار پایین، فشار بالا و ... از جمله این عوامل اند.
با وجود عوامل بسیار در خرابی کمپرسور، شناخت این عوامل برای هر بهره بردار و تعمیرکار سیکل های برودتی لازم است. یک بهره بردار، در صورت عدم شناخت صحیح از این موارد، ممکن است با اقدامات اشتباه، منجر به سوختن خرابی کمپرسور شود. همچنین یک تعمیرکار سیکل های برودتی در معمول ترین موارد با تعویض کمپرسور معیوب و عدم رفع ایراد اصولی، میتواند منجر به خرابی مجدد کمپرسور شود.
در ادامه به مهم ترین این عوامل میپردازیم.
برگشت مایع مبرد به کمپرسور معولا در طول کارکرد سیستم رخ میدهد. البته عواملی ممکن است منجر به برگشت مایع مبرد به کمپرسور در طول خاموشی سیستم شوند. بازگشت مبرد مایع به کمپرسور به معنی ورود مایع مبرد به کمپرسور از طریق لوله ی ساکشن است.
بسته به مقدار برگشت مایع مبرد به کمپرسور، مقدار آسیب نیر متفاوت خواهد بود. بازگشتن مایع به کمپرسور معمولا با بازدید چشمی از سایت گلاس روغن در کمپرسور قابل تشخیص است. در این حالت، فوم شدن روغن در سایت گلاس مشاهده میشود.
اگر مابع مبرد یا فوم روغن، در سوراخ ها و مسیر های روغن کاری سیلندر و یاتاقان ها وارد شود، در فرایند روان کاری اختلال ایجاد میکند. اختلال در روغن کاری درست این قطعات، منجر به اور هیتینگ و افزایش دمای این قطعات خواهد شد. این امر باعث جدا شدن قطعات بسیار ریز فلز، از این سطوح و وارد شدن آن به کمپرسور میشود.
یکی دیگر از ایراداتی که با ورود مایع مبرد به کمپرسور رخ میدهد، رقیق شدن روغن است. با رقیق شدن روغن کمپرسور، قابلیت روان کاری روغن کاهش پیدا میکند. این امر، قطعات اصلی کمپرسور را در معرض خطر قرار میدهد.
وقتی فراید روغن کاری با اختلال مواجه شود، بیشترین آسیب سهم دورترین قطعات خواهد بود. معمولا در این موارد، یاتاقان بالایی شاتون(متصل به گژن پین)، کاملا آسیب میبیند. آسیب و اصطکاک در این بخش گاها انقدر شدید است که منجر به سوختن سیم پیچ و آمپر کشیدن شدید کمپرسور میشود. اصطکاک شدید در یاتاقان ها و اورهیتینگ اجزای کمپرسور میتواند منجر به شکستن شاتون و همچنین پیستون شود.
گاها دیده میشود که شاتون ها آلومینیومی به یاتاقان میل لنگ جوش خورده و کاملا چسبیده است. این اتفاق معمولا به خاطر مبرد مایع موجود در روغن میافتد. وقتی مبرد مایع به همراه روغن کمپرسور به یاتاقان میرسد، یاتاقان ژورنال میل لنگ که حالا به خاطر اصطکاک دمای بالایی دارد، باعث جدا شدن (انفجار) مایع مبرد از روغن میشود. این جدایش منجر به جوش خوردن این قطعات میگردد.
مشخصا آسیب های جدی شاتون و پیستون ها، میتواند منجر به سوختن الکتروموتور و یا آسیب جدی به عایق سیم پیچ شود. در حالت عادی و بدون بررسی دقیق کمپرسور، این اتفاق ممکن است اتمام عمر کمپرسور، عدم کیفیت سیم پیچ، نوسان برق و هر عامل غیر مکانیکی که باعث سوختن موتور شود، تلقی گردد. در این شرایط قاتل کمپرسور به درستی شناسایی نشده است.
کشتار شبانه
برگشت مایع مبرد به کمپرسور در شب بسیار معمول است. زمانی که بهره بردار دقت کمتری به تجهیز داشته و دمای هوا پایین تر است. این اتفاق در کمپرسور هایی که در فضای بیرون قرار دارند بیشتر رخ داده و در طول زمستان معمول تر است.
شیر انبساط در سیستم های برودتی معمولا با یک درصد مهندسی بالاتر از حد مورد نیاز انتخاب میشوند. این انتخاب برای پاسخ گویی به بار های خیلی زیاد سیستم است. هر بار که کمپرسور شروع به استارت میکند، شیر انبساط ترموستاتیک مجبور به باز شدن میشود. در زمانی که بار برودتی زیادی به سیستم اعمال کنیم، باز شدن بیش از حد شیر انبساط، منجر به ورود بیش از حد مایع مبرد به اواپراتور میشود. در این صورت در طول گذر مایع مبرد از اواپراتور، مایع مبرد ممکن است به صورت کامل تبخیر نشود. تبخیر نشدن مایع مبرد در اواپراتور، منجر به بازگشت مایع مبرد به کمپرسور میشود. تنظیم نبودن سوپرهیت شیر انبساط نیز، یکی دیگر از عوامل برگشت مایع به کمپرسور است.
آب بند نکردن کامل سوزن شیر انبساط نیز از عوامل برگشت مایع مبرد به کمپرسور میباشند. در این صورت، با خاموشی سیکل، جون شیر انبساط کاملا آب بند نیست، مایع مبرد به بخش فشار پایین سیستم راه مییابد. در صورتی که دمای کمپرسور از دمای اواپراتور کمتر باشد، مایع مبرد به کمپرسور راه یافته و در کارتر روغن تجمع میکند.
همیشه تاثیر دمای سوپرهیت در بالب اکسپنشن اندکی تاخیر دارد. با افت فشار ساکشن، فشار دیافراگم شیر انبساط، کاهش پیدا کرده و منجر به باز شدن شیر انبساط میشود. این عمل قبل از تاثیر بالب شیر انبساط انجام میشود. تا زمانی که مبرد موجود در بالب، بتواند روی دیافراگم تاثر بگذارد، شیر انبساط باز بوده و منجر به ورود مایع مبرد اضافی به اواپراتور میشود. هر چه سایز شیر انبساط بزرگتر باشد، مایع بیشتری خارج از کنترل وارد خواهد شد.
استفاده از شیر انبساط MOP، تنظیم اصولی و مانیتورینگ دقیق دمای سوپرهیت، کنترل سایز سوزن شیر انبساط و در صورت نیاز تغییر سایز سوزن شیر انبساط، از راه های جلوگیری از خرابی کمپرسور به واسطه ی شیر انبساط میباشند. از دیگر موارد جهت جلوگیری از بازگشت مایع مبرد، میتوان به استفاده از آکومولاتور و همچنین استفاده از شیر انبساط الکترونیکی اشاره کرد.
استفاده از شیر برقی در مسیر مایع مبرد و همچنین همانطور که اشاره شد استفاده از هیتر کارتر برای کمپرسور، از بازگشت مایع مبرد به سیستم جلوگیری میکند.
البته لازم به ذکر است، تصور میشود طراحی سیستم به صورت صحیح انجام شده است. در صورتی که طراحی سیستم تبرید با ایراد همراه باشد، با رعایت تمام عوامل باز هم امکان بازگشت مایع مبرد به کمپرسو خواهد بود.
این مطلب بخش اول از سلسه مطالب قاتلین سریالی کمپرسور است. در این سری مطالب سعی میکنیم عوامل اصلی خرابی کمپرسور های برودتی را بررسی کنیم. قطعا عامل خرابی کمپرسور عمدتا با باز شدن و بررسی دقیق کمپرسور مشخص میشود. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
قاتلین سریالی کمپرسور قسمت دوم
قاتلین سریالی کمپرسور قسمت سوم
بستن *به اين نظر امتياز دهيد *نام و نام خانوادگي * پست الکترونيک * متن پيام |
شرکت سلامت گستران نوآور کاسپین فعالیت خود را در سال 97 در راستای افزایش کیفیت مارکت محصولات برودتی آغاز نمود. اکنون فعالیت اصلی این مجموعه واردات و فروش کمپرسور های کوپلند تایلند، کمپرسور های سری منیروپ دانفوس، گاز های مبرد، و محصولات برودتی شرکت دانفوس است.
هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ایران فریون بر اساس قانون کپی رایت پیگرد قانونی دارد.